Eisen erkende stichting

eisen gesteld aan een stichting die zich bezighoudt met hondenopvang en herplaatsing.

Op de homepagina staat dat we rijks erkend zijn. Dat wil dus zeggen dat we ingeschreven staan bij de Nederlandse voedsel en waren autoriteit (NVWA) de vroegere AID.
Dit betekend voor u dat we dus onder controle staan van de Nederlandse voedsel en waren autoriteit en dat we ook regelmatig gecontroleerd worden op dierenwelzijnseisen wat alleen maar goed is.

 

Voor onze collega stichtingen hebben we een lijstje gemaakt waar je als goede stichting aan dient te voldoen. Omdat de wetgeving erg onduidelijk is op dit gebied en wij het hele traject al een keer hebben doorlopen hebben wij een stappenplan gemaakt als je een stichting start waar je op moet letten en hoe je het het beste aanpakt en helemaal compleet maakt.

Als je stichting volledig voldoet aan onderstaande eisen vergeet je dan niet in te schrijven op de lijst van de betrouwbare stichtingen.
Dit zal mettertijd de lijst worden waar mensen die een hond zoeken op zullen gaan kijken omdat er te veel kaf onder het koren zit.

Klik hier

 

Stappenplan om uw stichting erkend te maken en volgens de regels van de wet.

U bent voornemens om honden in het buitenland te helpen door deze honden in Nederland te gaan herplaatsen. Dit mag maar volgens de wet bent u dan handelaar
overige diersoorten en dat kunt u dus niet zomaar vrijblijvend doen.Er zijn nogal wat
regels waaraan u dient te voldoen als u honden vanuit het buitenland naar Nederland wil brengen om te herplaatsen. Omdat het een web is van vele regels en die regels op verschillende pagina’s staan beschreven en bij verschillende organisaties zijn beschreven hebben we voor u een stappenplan gemaakt hoe u stap voor stap een stichting op de juiste manier opzet, waar u op dient te letten en waar u zich dient in te schrijven.

1. U bepaalt eerst of u zelfstandig gaat werken en dus een eenmansstichting opricht of dat u met meerdere mensen gaat werken en dus samen een stichting opricht. Op het moment dat u dat voor u zelf bepaalt heeft gaat u vaststellen wat het doel wordt van uw stichting.

2. Als eerste heeft u zelf de papieren vakbekwaamheid honden en kattenbesluit
nodig met tenminste de volgende onderdelen.

  • Voeren van gezelschapsdieren
  • Verzorgen van gezelschapsdieren
  • Begeleiding voortplanting gezelschapsdieren
  • Nemen van hygiënische maatregelen.

Als u deze papieren zelf hebt is dat fantastisch, indien u deze papieren niet zelf heeft dient u op zoek te gaan naar iemand die wil helpen in de stichting. Degene met de papieren vakbekwaamheid honden en kattenbesluit dient de dagelijkse leiding te hebben over de stichting maar hoeft niet in het bestuur te zitten.

Degene met de papieren vakbekwaamheid geeft u aan bij u UBN (zie punt….. over het UBN).
In principe heeft u als u zelf bent deze papieren te halen maar een maand iemand nodig die deze papieren heeft want als deze persoon weer ontslag neemt of ontslagen wordt uit de stichting dan wijzigt u dit weer en heeft u een jaar de tijd om zelf de papieren te halen en deze modules binnen een jaar moet lukken.

3. Indien het doel vastligt en u heeft iemand met de papieren vakbekwaamheid in uw midden kunt u een notaris in de buurt gaan raadplegen om uw statuten te gaan maken
dit kost u ongeveer tussen de € 400 en € 600 maar u kunt ook naar de website van http://www.doehetzelfnotaris.nl/ gaan en daar eventueel met de andere bestuursleden samen de statuten maken. Indien u deze gemaakt heeft zoekt u een notaris uit om de stukken te kunnen tekenen en u betaald dan een vast laag tarief van € 295.00

4. Als u bij de notaris bent geweest om te tekenen en u heeft de stukken van de notaris
in handen maak daar dan direct een aantal kopies van.

5. Vervolgens gaat u naar de site van de kamer van koophandel en schrijft u uw stichting in. Omdat deze notaris zo goedkoop is moet je dus zelf je stichting inschrijven bij de kamer van koophandel en dat kan via de site gewoon en dan via deze pagina: http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel
/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/formulieren-handelsregister/ .
Je kiest dan bij inschrijven onderneming of rechtspersonen voor nummer 5 inschrijven van een stichting.
Je krijgt dan een formulier in pdf welke je uit moet printen en in moet vullen. Dan kies je bij inschrijving functionaris nog voor nummer 22, functionaris voor stichting en die print je
ook uit en daar vul je de bestuursleden in.

Deze formulieren stuur je samen met een kopie legitimatiebewijs van alle bestuursleden
en de originele oprichtingsakte van de notaris naar de kamer van koophandel en dan
krijg je van hen een inschrijvingsformulier terug dat je ingeschreven staat bij de kamer
van koophandel.

6. Als je ingeschreven bent ga je regelen dat je een zakelijke rekening krijgt, dat is
verplicht als je ingeschreven staat. Dat dien je dus te bespreken met de bank van je
keuze dat je een zakelijke rekening wilt.

7. Je gaat een UBN aanvragen bij het DR-loket via telefoonnummer 0900-1770.
Je dient dan te vragen naar een inschrijvingsformulier voor een UBN voor honden.
Inmiddels gaat het wat makkelijker maar sommige medewerkers weten niet dat dat
bestaat en zeggen dat je dit niet nodig hebt, laat je niet afschepen maar zeg maar dat je
echt een UBN voor honden wil, want het is er wel en het is verplicht.

8. Je kunt ook meteen je erkenning aanvragen nu bij de NVWA. Je gaat naar de website
www.vwa.nl op de website staat rechts een rijtje wat je kunt aanklikken en daarbij
kies je “Alle formulieren” vervolgens aan de linkerkant van de pagina klik
je op “erkenning aanvragen en inleveren”en vervolgens op “verleningenformulier” Je vult
vervolgens het formulier in en klikt bij soort verlening op levende dieren en levende
producten, er opent dan een hele nieuwe rij, daarbij kies je voor registraties en
vervolgens voor handelaar overige diersoorten. Na het invullen klik je op verzenden
en dan krijg je het formulier via de mail terug, je kunt het nu printen, tekenen en
ingescand terugsturen of per post terug sturen.

9. Op het moment dat je je EG nummer hebt, dat je je UBN hebt en dat je zakelijke
rekening is geopend ben je eigenlijk klaar om te beginnen. Het enige waar je nu nog
op moet letten is dat de shelter of de mensen in het buitenland waar je mee werkt ook
daadwerkelijk traces regelen als je honden van hen naar Nederland haalt, dat
je dus een traces formulier krijgt en dat je honden daadwerkelijk zijn aangemeld
bij de NVWA.

10. Op het moment dat je honden krijgt vanuit het buitenland dien je een
standaard boekhouding te bezitten waarin een kopie van de paspoorten zit, en
dat kopie omvat de pagina met naam en chipnummer etc en de entingen. Deze
kopies dien je 5 jaar nadat de hond bemiddeld is te bewaren. Daarnaast heb je
een lijst nodig waarop staat welke honden er nog in de opvang zitten, het
chipnummer van de hond, de geboortedatum van de hond, de datum van
de laatste enting, waar de hond momenteel zit en als hij geadopteerd is waar
hij naar toe is gegaan. In de boekhouding dient ook een contract te zitten van
de hond die geadopteerd is ook dat dient 5 jaar bewaard te worden, de
tracescertificaten moeten hierin zitten en natuurlijk de inschrijving bij de
NVWA en de kamer van koophandel en de notulen van de oprichting.

11. Als er honden uit het buitenland komen dienen deze 24 uur te blijven op het
adres wat op de traces is vermeld. Als de honden dus naar een opvanggezin gaan
Dient het adres van het opvanggezin op het traces formulier vermeld te staan.
Als de hond direct naar het adoptiegezin gaat dient het adres van het adoptiegezin
op het traces formulier te staan

12. Als de hond in Nederland is (of als het een Nederlandse hond betreft of een teruggekomen hond) dien je de hond binnen 2 weken te registreren op naam van de
stichting. Je kunt bij  https://www.huisdier-registratie.nl  een account aanmaken waardoor
je eenmalig € 9.95 betaald en daar kun je onbeperkt honden op registreren. Als de honden
worden geadopteerd of verkocht zoals je wilt dien je ook de registratie op de adoptant of
de koper in orde te maken via die kant door verhuizing aan te geven.

als een hond terug komt uit adoptie en terug naar de stichting komt dien je een afstandsverklaring te hebben. Ook als je een hond van een particulier overneemt
om te bemiddelen via jullie stichting dien je een afstandsverklaring te hebben. Met andere woorden: JE DIENT ALTIJD TE KUNNEN AANTONEN WAAR DE HOND VANDAAN KOMT.

13. Als de hond geadopteerd is dien je mee te geven:

  • het paspoort van de hond uiteraard
  • Een geldig koopcontract (als je een bruikleencontract gebruikt of adoptiecontract kan de rechter bepalen dat je verantwoordelijk bent voor alle dierenartskosten ook al staat er in het contract dat de stichting daar niet verantwoordelijk voor is, het is volledig afhankelijk van de rechter die je hebt bij een geschil)
  • Een bijsluiter over de verzorging van de hond, indien je geen bijsluiter hebt is het toegestaan om onze bijsluiter te gebruiken maar dan wel de volledig link. De bijsluiter zelf mag niets uit overgenomen worden. Je vult het mailadres van de adoptanten in en ze krijgen via de mail de bijsluiter toegestuurd.
  • Een kopie van het traces formulier

Niet verplicht maar om als goede stichting aangemerkt te worden wel aan te raden

  1. Zorg per hond die bij jullie in de opvang komt voor minimaal 2 adressen. Als de ene opvang afhaakt heb je de tweede opvang nog, of als het bij de ene opvang niet gaat
    heb je de tweede opvang nog
  2. Zorg bij een nieuw opvanggezin altijd voor een ervaren tweede opvanggezin. De ervaring heeft geleerd dat nieuwe opvanggezinnen snel opgeven.
  3. Zorg dat een hond die minder dan 3 maanden geleden is geadopteerd altijd binnen 2 dagen terug kan in de opvang. Laat mensen niet zitten met een hond, dit is niet in het belang van de hond omdat mensen die van de hond af willen niet goed meer voor hun hond zorgen en de liefde voor de hond is er al helemaal niet meer. Zorg dus dat er altijd een opvanggezin is die leeg is waar een hond per direct naar toe kan.
  4. Zorg dat alle honden altijd ingeënt zijn ook met kennelhoest en L4 zodat ze zonodig in een pension kunnen als je helemaal geen opvang hebt.
  5. Zorg dat je altijd een geld buffer houdt van € 500 voor een hond die eventueel in pension zou moeten.
  6. geef mensen die een hond direct uit het buitenland adopteren twee of drie weken “proeftijd” een hond gedraagt zich in huis altijd anders dan in een asiel. Zorg dus dat er die drie weken lang een opvanggezin beschikbaar blijft voor deze hond.
  7. Zorg voor een gratis gedragstherapeut of ervaringsdeskundige die adoptanten kunnen raadplegen in de eerste tijd na adoptie.
  8. Zorg bij aankomst van de honden voor een veiligheidstuig zodat de hond niet kan ontsnappen. Eigenlijk moet je de honden op de luchthaven niet uit de kennel halen maar met kennel en al in de auto plaatsen en meteen doorrijden naar het adres waar ze de komende 24 uur verblijven.
  9. Ga regelmatig naar het asiel en test de honden die je mee naar Nederland wil nemen zelf. Ga met ze naar het dorp, naar de stad, naar een drukke omgeving en film dit, kijk hoe ze reageren. Zorg dat je zoveel mogelijk informatie over de hond zelf hebt en niet alleen hoort van de asiel medewerkers.
  10. Behandel je opvanggezinnen met liefde. Sta ze met raad en daad bij, zorg dat ze geen kosten hebben aan de opvanghond. Zorg voor een bench, een riem, veiligheidstuig, halsband maar ook voer en speeltjes. Hoe beter jij voor je opvanggezinnen zorgt hoe beter ze voor jou zijn.

Als dit allemaal in orde is, is je stichting helemaal legaal en doordat alleen de stichtingen die alles op orde hebben legaal kunnen worden zal het kaf zich op deze wijze van het koren gaan onderscheiden.

 Dit is het nieuwe deel van de wet

Sinds 1 juli is de nieuwe dierenwet van kracht. En dat wil zeggen dat er talrijke nieuwe regels zijn waar we ons als stichting aan dienen te houden. De wet is te groot om hier neer te zetten en omvangt veel meer dan alleen honden maar bent u benieuwd naar deze wet

Als stichting dien je een UBN te hebben, dat is een uniek bedrijfsnummer, ingeschreven staan bij de kamer van koophandel, ingeschreven staan bij de Nederlandse voedsel en waren autoriteit en een geldig vakbekwaamheidsdiploma.
Degene met het vakbekwaamheidsdiploma dient continu op het bedrijf aanwezig te zijn. Omdat dit verandert is in de wet heb ik (Jolanda) zelf mijn diploma gehaald.

Als degene die de dagelijkse leiding heeft gediplomeerd is, de stichting staat ingeschreven bij de kamer van koophandel en je hebt een UBN aangevraagd kun je je inschrijven bij de NVWA (Nederlandse voedsel en waren autoriteit)

Vanaf het moment dat dat allemaal rond is kun je honden (of andere dieren helpen)

TRANSPORT VAN DE HONDEN

Er worden nog te veel honden gehaald door zogenaamde illegale transporteurs. De wagen waarmee de honden deze kant worden gehaald over de weg dient aan vele regeltjes te voldoen, oa airconditioning bij de honden, ze moeten om de twee uur uit de auto worden gehaald dus er kan niet torenhoog gestapeld worden zoals nu af en toe het geval is. Op de auto zitten twee mensen die eveneens gediplomeerd dienen te zijn en die een EHBO diploma voor dieren dienen te bezitten. Dan dient er voor iedere rit nog een vervoersvergunning aangevraagd te worden en dient er op traces te worden gereisd. Omdat dit alles erg duur is en er maar weinig goede en erkende transporteurs te vinden zijn vliegen wij de honden in.

TRACES

Iedere hond die Nederland binnenkomt en bestemd is om “verkocht”te worden dient met traces naar Nederland te komen. De wet geeft dit nog steeds niet duidelijk aan en het is een hele zoektocht als je dieren op traces wil  laten reizen voordat je hier achter bent.

Ik zal proberen te verduidelijken hoe de traces voor een stichting in zijn werk gaat:
Als je alle onderstaande zaken hebt

  • Vakbekwaamheidsdiploma
  • Inschrijving kamer van koophandel
  • UBN
  • Inschrijving in het register van de NVWA

Dan kun je bij de NVWA een inlog aanvragen voor een traces certificaat. Dit wil zeggen dat je naast dat je zelf helemaal ok bent ook moet werken in het buitenland met een gecertificeerde opvang die eveneens een erkenning heeft van een soortgelijk iets als de NVWA in Nederland.

Op het moment dat je een traces gaat aanmaken dien je in het bezit te zijn van een paspoortnummer van de desbetreffende hond, een chipnummer, een datum rabiësenting, en de leeftijd van de hond. Dat betekend dat de hond voordat je hem in het systeem gaat verwerken volledig klaar geënt moet zijn, gechipt en in het bezit van een paspoortje.
In het traces systeem dien je in te vullen waar de hond vandaan komt, waar de hond naar toe gaat (en als hij in Nederland aankomt minimaal 24 uur verblijft) wie de vervoerder is (de luchtvaartmaatschappij of de transporteur over de weg ook die dient ingeschreven te staan in het register van de NVWA) door welke lidstaten je reist (alleen als de hond over de weg komt), hoe lang het transport duurt en hoeveel dieren er mee komen. Er dient een tijd van vertrek in het systeem te staan en een tijd van aankomst.
Als dit alles is ingevuld ga je het certificaat indienen, dat betekend dat het in het systeem van de NVWA staat. De opvang of het asiel waar je mee samenwerkt zorgt dat dit formulier 48 uur voor vertrek bij de dienstdoende dierenarts van de regering wordt aangeboden tesamen met de honden of dat een door de staat erkend dierenarts het formulier aanbied op het kantoor tesamen met de paspoorten van de honden. Het bureau die de traces afgeeft draait het formulier uit, en stempelt en tekent het af, vervolgens geven zij het door naar de NVWA dat er een transport met honden komt. Het kan dat de NVWA het transport komt controleren, en dat ze ter plaatse zijn op het moment dat ze aankomen of dat ze een dag later komen om alles te controleren.

Dit even in vogelvlucht hoe de traces werken.