Dierenrechten in de Koran

Naar aanleiding van een artikel wat ik heb gelezen ben ik eens in de Koran gedoken. Ik heb hierover al eerder een stuk geschreven wat uitsluitend over honden ging. De reacties hierop waren enorm omdat ik volgens vele mensen verkeerd was begonnen. Toch is het me op die manier gelukt om veel mensen mijn stuk over de Koran te laten lezen en ik hoop dat er nog veel meer mensen dit stuk en de scriptie lezen en delen.

Dierenrechten

Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op een scriptie waarin de totale dierenrechten zoals die in de Koran staan, staan uitgeschreven en verklaard.

Ik heb de link van de scriptie hieronder gezet voor een ieder die het helemaal wil lezen. Ik wist al dat zowel de Bijbel als de Koran , als je die bekijkt zonder dat eraan “gesleuteld” is door mensen die hun eigen interpretatie eraan geven, niet verkeerd zijn.

Het verbaasde me echter wel (en als je goed nadenkt ook weer niet) dat de dierenrechten er zo uitgebreid in beschreven stonden.

Overname in de wetgeving

Nu ben ik er uiteraard niet van om delen van zowel de Bijbel, de koran of de Sharia over te nemen of op te nemen in de wetgeving.

Maar al zouden ze de wetgeving voor dieren al uitsluitend baseren

Op de dierenrechten die in de Koran staan. Dan zou het leven voor alle dieren verbeteren.

Ik citeer korte stukjes uit deze scriptie (vertaling)

Islam probeert kwaad te voorkomen. Zo is er een algemene regel die stelt dat wanneer dieren gedurende hun leven of tijdens het slachten lichamelijk of psychisch slecht behandeld werden, het vlees van die dieren onwettig wordt en dus verboden voor consumptie.  Daardoor hebben boeren er alle belang bij de dieren goed te behandelen, anders worden hun producten waardeloos. 

Dit zou voor de Nederlandse veeteeld al een hele grote verbetering zijn.

Als groep functioneren dieren in eigen gemeenschappen, met eigen manieren om te communiceren, met een eigen sociale gedragscode en zo meer. In die context heeft het woord “gemeenschap” volgens Dr. Abdul Majid Katme (2), Voorzitter van de Britse Islamic Medical Association, overigens dezelfde implicaties als wanneer het gebruikt wordt voor het aanduiden van de Duitse, Griekse of Franse gemeenschap, en hangt het samen met een reeks fysiologische en psychologische rechten, zoals:

  • het recht op gezonde voeding (niet genetisch gemanipuleerd) en op gezond drinken en zogen;
  • het recht op normaal staan, wandelen, lopen en vliegen;
  • het recht op normaal paren en copulatie (zonder tussenkomst van buitenaf in het voortplantingsstelsel) en op het normaal grootbrengen van de kroost (volledig moederschap en geen scheiding moeder-baby);
  • het recht geen slagen, wreedheden en ruwheden te moeten ondergaan;
  • het recht op individuele behandeling met volledig respect voor het lichaam;
  • het recht op faciliteiten voor recreatie, rusten, dutten, neerliggen, spelen;
  • het recht of faciliteiten voor sociaal gedrag;
  • het recht op slaapfaciliteiten en bescherming tegen ruw weer;
  • het recht op faciliteiten voor individueel comfort en spel.

Islam omvat een erg uitgebreide regeling inzake dierenrechten en verbodsbepalingen in de omgang tussen mens en dier die gericht zijn op het verzekeren van de sociale, lichamelijke, emotionele en psychische integriteit van de dieren

 Als alleen deze regels overgenomen zouden worden en zouden worden gehandhaafd in Nederland of eigenlijk over heel de wereld dan zou de wereld er toch fantastisch uitzien, dan zou geen dier nog pijn lijden, of onnodig moeten lijden.

Dit zijn maar enkele stukjes uit de scriptie die ik heb gelezen, eigenlijk de vertaling van de Koran. Maar ik denk dat als we alles hieraan zouden ophangen dat het er dan voor de dieren op aarde stukken beter uit zou zien. Ik wilde het jullie toch laten lezen en meegeven.

Link van de gehele scriptie
http://www.cie.ugent.be/bogaert/bogaert1.htm

Please follow and like us:
error

2 reacties op “Dierenrechten in de Koran

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *