De Koran en honden

Naar aanleiding van een bericht over het mishandelen van honden door moslims, ben ik eens op zoek gegaan naar wat de Koran nu eigenlijk te melden heeft over honden. Het bericht bleek echter een hoax te zijn en ik had de bron niet gecontroleerd dus heb wel onrust voor niets gezaaid. Toch was dit artikel de aanleiding om een klein onderzoekje te doen naar wat er in de Koran en de Sharia staat over honden maar ook wat er in de bijbel erover staat.

De Koran

De Koran is een moeilijk geschrift om te lezen en waarschijnlijk omdat ik er niet bekend mee ben. Ik vind echter dat bij zoiets ik er verder in moet duiken als ik tijd heb en dat heb ik ook gedaan. Het eerste waar ik tegenaan liep was de hadith, dus eerst een uitleg van wat dat is:

“Een hadith is kort gezegd een overlevering van het leven van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem), wat hij gezegd heeft, gedaan heeft of goed- of afgekeurd heeft. De hadith speelt een zeer grote rol binnen de islam en is onmisbaar om de islam goed te kunnen praktiseren. De hadith geeft belangrijke informatie weer die noodzakelijk is voor een moslim om te kennen en dus is kennis over de hadith belangrijk.”
Bron: https://hadithvandedag.nl/hadith

Dan volgt de volgende vraag, wat is de Koran dan precies:
De Koran is een verduidelijking van wat god van zijn schepping verwacht en wijkt daarbij niet veel af van de bijbel.

Ik ben wel iets verder in de Koran gedoken omdat ik het interessant vindt, maar ik zal me in dit blog beperken tot de uitspraken over honden omdat dat uitsluitend relevant is.

De Koran en honden

  • Het vlees van honden en katten mag een moslim niet eten, omdat de profeet de moslims heeft verboden om (wilde) dieren met verscheurende hoektanden te eten.
  • Je mag als moslim voor een hond of een kat geen koopsom aannemen. Het is verboden een hond of kat voor geld te verkopen
  • Honden mogen niet in huis gehouden worden omdat er dan geen engelen meer binnen komen en de engelen zijn in de Koran belangrijk.
  • Honden mogen wel gehouden worden ter bewaking van huis en erf, het hoeden van het vee en in de jacht.
  • Het speeksel van een hond is onrein en uitsluitend het speeksel. Als een hond heeft gegeten of gedronken uit een pan of iets waar mensen ook uit eten of drinken dient deze 7x gereinigd te worden waarbij 1x met zand.
  • Maar of ze nu rein zijn of niet, de honden moeten in hun aard worden geaccepteerd worden en fatsoenlijk behandeld worden.
  • Als je als moslim een hond houdt in de stad of op het platteland zonder dat hij tot doel heeft het bewaken van huis en haard, het hoeden van het vee of de jacht dan is het niet helemaal duidelijk of dit nu helemaal verboden is volgens de Koran, of dat het “je eigen keuze is” en dat de “straf” die erop staat dat er elke dag 1 of 2 qiraataan van je beloning af gaat. (en als ik het goed heb begrepen krijg je qiraataan als je iets goeds doet)
  • Reden dat het speeksel van honden als onrein wordt aangemerkt:
    In het speeksel van de hond kan zich de pasteurellose bacteir bevinden die infecties kan veroorzaken.
    2. Het speeksel kan de “waterzakziekte” veroorzaken, een parasitaire ziekte die de ingewanden van de mens kan treffen
    3. Een ziekte veroorzaakt door de lintworm
  • Hij die medelijden heeft met (zelfs maar) een spreeuw en zijn leven spaart,
    voor hem zal God genadig zijn op de Dag des Oordeels.”  Wat dus betekend dat mishandeling van dieren gestraft wordt in de Koran

De bijbel en honden

Zoveel als er in de Koran of in de hadith’s te vinden is over honden zo weinig of zelfs helemaal niets vind je in de bijbel. Er staan in de bijbel wat algemene teksten over dieren waar ik in een ander blog graag op terug kom maar iets specifieks over honden vind ik er niet in terug.

Please follow and like us:
error

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *